Uusi Dacia Jogger HYBRID 140 – markkinoiden edullisin 7-paikkainen hybridi
20.1.2023
Vuosi sitten myyntiin tullut Dacia Jogger on ollut suurmenestys luokassaan niin Euroopassa kuin Suomessa. Nyt se esitellään Dacian ensimmäisenä hybridinä, joka yhdistää automaattivaihteiston ja taloudellisuuden mainioihin tiloihin sekä edulliseen hintaan. Uusi hybridivoimalinja saadaan parhaiten varusteltuun Extreme-versioon, joka maksaa 7-paikkaisena 29 399 euroa. Jogger hybridin ennakkomyynti käynnistyy Suomessa tänään.
Dacia suunnitteli 7-paikkaisen auton täysin uudelleen, kun se vuosi sitten esitteli tila-auton, farmarin ja katumaasturin parhaita ominaisuuksia yhdistävän Joggerin. Suuresta maavarasta on hyötyä niin mökkitiellä kuin Suomen lumisessa talvessa. Sekä viisi- että seitsemänpaikkaisena saatava Jogger on tilojen ja hinnan suhteellaan aivan omassa luokassaan.
Suursuosikki
Jo alle vuodessa 83 000 eurooppalaista tilasi uuden Joggerin, joita ehdittiin toimittaa viime vuoden aikana maaliskuisen esittelyn jälkeen 51 000:lle asiakkaalle. Vuonna 2022 Suomessa rekisteröitiin 157 Dacia Joggeria, millä se nousi kolmanneksi myydyimmäksi tila-autoksi. Euroopassa kaksi kolmasosaa valitsi varustetasoista parhaan Extremen, joka oli selvästi suosituin myös Suomessa. Joggerin saa joko 5- tai 7-paikkaisena ja yli puolet ostajista päätyi vielä pykälän verran monikäyttöisempään 7-paikkaiseen.
Nyt valikoima kasvaa uudella Jogger HYBRID 140:llä, joka on merkin ensimmäinen hybridi. Uusi voimalinja on taloudellisin ja vähäpäästöisin Jogger-vaihtoehto. Lisäksi se tuo mallisarjaan automaattivaihteiston. Dacian oivaltavaa ajattelua todistaa uuden voimalinjan sijoitus. Se on asennettu Joggeriin niin taitavasti, että tiloista ei tarvitse tinkiä lainkaan.
Jogger HYBRID 140 on ajossa latautuva täyshybridi. Moottorina on Renault Groupissa muissa malleissa, kuten Renault Arkanassa ja Cliossa käytettävä 1,6-litraisen bensiinimoottorin ja kahden sähkömoottorin yhdistelmä, joka kehittää Joggerissa 103 kilowattia (140 hv). Voimaa on siis tullut 22 kilowattia (30 hv) lisää muihin meillä myytäviin Joggereihin verrattuna.
Liikkeelle lähdetään aina sähköllä, jolla voi kaupunkiajossa edetä jopa 80 prosenttia ajasta. Jarrutusenergiaa käytetään taitavasti hyväksi, ja sen voimakkuus on säädettävissä. Niinpä Jogger HYBRID 140:llä voi ajaa kolmen sijasta pitkälti yhdellä polkimella. Kytkintä ei ole lainkaan ja jarruakin tarvitsee käyttää vain harvoin.
Uuden Jogger HYBRID 140:n yhdistetty kulutus on kaupunkiajossa jopa 40 prosenttia pienempi kuin polttomoottorilla varustetulla. Koska kulutus on erittäin pieni, tankillinen polttoainetta riittää (WLTP-normin mukainen kulutus) jopa yli 900 kilometrin ajoon.
Hyvät varusteet, edullinen hinta
Dacia Jogger -mallistoon uusi HYBRID 140 -voimalinja saadaan kaikkein suosituimmaksi arvioituun versioon, eli 7-paikkaiseen Extremeen. Siinä on hyvä vakiovarustelu, johon kuuluvat muun muassa 16-tuumaiset mustat kevytmetallivanteet, tummennetut takalasit, automaatti-ilmastointi, sähkökäyttöiset ikkunannostimet kaikissa ovissa, peruutuskamera, pysäköintitutkat edessä ja takana sekä älyavainkortti.
Jogger HYBRID 140:een tulee kattavan vakiovarustelun lisäksi vielä sähköinen käsijarru, kätevä säilytystilalla varustettu keskikyynärnoja ja värillinen digitaalinen mittaristo. Vakiona 7-paikkainen Jogger HYBRID 140 on bensiiniversion tapaan monipuolinen ja muunneltava: kaksi taimmaista istuinriviä voi taittaa eteen istuinosaa myöten ja tarvittaessa kolmannen istuinrivin istuimet voi jopa poistaa autosta kokonaan, joko yksittäin tai yhdessä. Jogger HYBRIDistä voi siis helposti itse muokata myös vaikka 5-paikkaisen, erittäin suurella tavaratilalla varustetun farmariauton.