Sandero Stepway 2. sijalla Tekniikan Maailman talvivertailussa
Sandero Stepway otti toisen sijan Tekniikan Maailman suuressa talviautovertailussa (Tekniikan Maailma 4/2022) ja osoitti olevansa kerrassaan mainio auto myös Suomen talveen. Samalla Sandero Stepwayn vertailumenestys kertoo, ettei hyvän talviauton tarvitse olla kallis, ja että Dacian yksinkertaisemmat ratkaisut ovat erinomaisen päteviä meidän talviolosuhteissamme.
Tekniikan Maailman talviautovertailua on tehty vuosittain jo vuodesta 1980 alkaen. Lehden numerossa 04/2022 julkaistussa vertailussa oli mukana yhdeksän Suomen markkinoille hiljattain tullutta polttomoottorilla varustettua uutuusmallia. Kuuden sähköauton talvivertailu julkaistiin erikseen Tekniikan Maailman numerossa 5/2022. Tankattavien autojen talvivertailussa mukana ollut Dacia Sandero Stepway sijoittui hienosti 2. sijalle.
TM:n talviautovertailu on automaailman laajin talvitesti ja se on automaailmassa erittäin arvostettu. Testin toteuttaminen on iso projekti, jonka valmistelut aloitetaan jo edeltävänä kesänä. Varsinainen testaaminen vie TM:n toimitukselta noin kuukauden.
Pääkaupunkiseudulla vuodenvaihteen paikkeilla mm. TM:n autolaboratoriossa tehtyjen alkutestien jälkeen kaikki vertailussa mukana olleet autot toimitettiin tammikuussa pohjoiseen. Lapissa testejä jatkettiin maantiellä Saariselän maisemissa, Nokian Renkaiden testikeskuksessa sekä Utacin talvitestiradoilla. Testit ajettiin testattaville autoille mahdollisimman vertailukelpoisesti: jokaisessa autossa oli esimerkiksi samanlaiset talvirenkaat, jotta ulkopuolisten tekijöiden vaikutukset saatiin eliminoitua testituloksista.
Parhaaseen kokonaistulokseen ylsi vertailussa tänä vuonna Skoda Fabia 1,0 TSI 110 Style DSG, yhteispisteillä 8,4. Heti sen kannoilla oli Fabiaa nelisen tuhatta euroa edullisempi Sandero Stepway TCe 90 Comfort automaatti, kokonaispistein 8,2, ja kolmantena Mercedes-Benz C 300 e T A Business –lataushybridi (yhteispisteet 8,1).
Vertailussa Sandero Stepwayn lämmityslaite sai täydet 10 pistettä, ja kehuja tuli Dacialle myös siitä, että lämmitystä on helppo säätää painikkeista ja säätimistä. Monessa muussa uudessa autossa ko. toiminnot löytyvät kosketusnäytöltä, mikä ei varsinkaan kylmissä oloissa ole ideaalinen ratkaisu. TM:ssä todetaan: ”Dacia osoittaa myös sen, että lämmityslaitteen tehtävä on lämmittää ohjaamo, eivätkä siinä auta automatiikat tai kosketusnäytöt. Käytettävyydeltään Dacia on selkeän helppo.” Myös Sandero Stepwayn istuinlämmitys sain kiitettävän arvosanan.
Sandero Stepwayn valoja TM luonnehti fiksuiksi. Led-lähivalojen ja halogeenikaukovalojen yhdistelmä, jossa koko umpion suuntaus nousee kaukovaloille vaihdettaessa, on toimiva ratkaisu.
Autojen etenemiskykyä testattiin useammalla erilaisella kiihdytys-, nousu- ja kitkaerokokeella. Sandero Stepwayn nousukyky niin mutkittelevassa ylämäessä kuin kitkaeromäessäkin sai TM:ltä neljä tähteä viidestä. Sandero Stepwayn etenemiskyky 25 cm syvyisessä lumessa todettiin mainioksi ja auto eteni hienosti, kun kaasu painettiin pohjaan.
Hallittavuus liukkaalla oli Sandero Stepwayssä vertailun keskitasoa. Auto oli TM:n mukaan ketterä ja vaivaton ajaa. Ohjauksessa havaittiin tunnottomuutta pienillä käännöillä, mutta suuremmilla käännöillä tunto parani.
Jarrujen TM toteaa olevan auton tärkein turvavaruste, minkä vuoksi testissä mitattiin jarrutusmatkoja niin lumella, jäällä, kuin kitkaerotilanteessakin. Sandero Stepwayn jarrut saivat testissä kehuja – auto pärjäsi kaikissa mittavissa jarrutuskokeissa, ja jarrupolkimen todettiin olevan tunnokas ja kommunikoivan kuljettajalle hyvin.
Maantieajossa ohjaamomelu täristävällä pinnalla koettiin turhan voimakkaaksi, ja siten ajaminen sileällä tiellä oli mukavampaa. Sandero Stepwayn jousitus puolestaan suoriutui tehtävistään maantiellä oikein hienosti.
Sandero Stepwayn tuloksia kylmäkulutuksen osalta TM luonnehti ”yllättävän hyviksi” ja Sandero Stepwayn kulutus kylmissä olosuhteissa olikin kaikista testissä mukana olleista malleista kolmanneksi alhaisin, kun moottori oli kylmä ja ulkolämpötila -18 astetta.
Koska vähemmälläkin rahalla saa erinomaisen talviauton, Tekniikan maailma toteaa yhteenvetona: ”Teoriamme siitä, että pelkällä rahalla ei saa hyviä talviominaisuuksia, näyttää siis pitävän paikkansa.”
Suuri talvivertailu on julkaistu Tekniikan Maailman numerossa 4/2022. Alempi kuva: Mirva Kakko / Tekniikan Maailma.
Lue Tekniikan Maailman talvivertailu kokonaisuudessaan (luettavissa vain kirjautumalla TM:n verkkopalveluun)