Testissä Dacia Jogger Pack Sleep

Dacia Jogger, jonka perään asennettu Dacian Pack Sleep autoteltta.

Otimme Joggerin Pack Sleepin testiin useaksi yöksi ja retken aikana sää vaihteli, kuten se Suomen kesässä niin usein tekee: välillä paistoi aurinko ja välillä satoi kaatamalla. Auto oli varustetasoltaan Extreme ja se oli 7-paikkainen, eli taimmaisen istuinrivin istuimet poistettiin kyydistä ja niiden tilalle tavaratilaan nostettiin reissun ajaksi Pack Sleep -retkisänky.

Ajon aikana sänky mahtuu kokonaisuudessaan tavaratilaan, jolloin auto on käytettävissä 5-paikkaisena. Testireissulla keskiriviä hyödynnettiinkin ajomatkoilla niin matkustajien kuin tavaroidenkin kuljettamiseen.

Matkatavarat

Neljän hengen matkatavarat mahtuivat mukaan hyvin. Suurin osa niistä meni sängyn rungon sisällä olevaan matkatavaralaatikkoon. Autojääkaappi, jolle tuli virta tavaratilan sivussa olevasta 12 V pistokkeesta oli vyötettynä takaistuimelle ja täysikokoiset tyynyt mahtuivat matkustamaan laatikon päällä olevan patjan takana auton takaikkunaa vasten. Retkeilyvarusteille, kuten retkilampulle ja ensiapupakkaukselle jäi sopivat kolot tavaratilan takaosaan sängyn rungon reunojen ulkopuolelle – näin pikkutavarat löytyivät sieltä helposti silloin, kun niitä tarvittiin.

Takaistuinten selkänojien ja sängyn rungon välin jää Joggerissa myös jonkin verran tilaa tavaroille, ja siellä kulkivat meidän reissussamme kätevästi muun muassa kumisaappaat ja muut vaihtokengät, trangia sekä sängyn rungon poikkipuut. Myös Dacian autoteltta mahtui tänne ajomatkojen ajaksi.

Joggerin pimennysverhosarja ja taitettavat retkituolimmekin mahtuivat kyytiin mainiosti, kun ne pinottiin laatikon päälle, patjan alle. Jos tavaraa haluaisi pakata mukaan enemmän, tai etenkin viiden hengen porukalla matkustaessa, kannattaisi varmasti ottaa suksiboksi tai vastaava matkaan. Boksissahan kulkisi vaikka sup-lautakin, tai pari näin kesäaikaan! Boksihan on kaiken lisäksi todella helppo ja nopea kiinnittää Joggerin katolle, kun autossa (Expression ja Extreme-varustetasoilla) on vakiona hetkessä taakkatelineiksi käännettävät monitoimikattokaiteet. Joggerin sallittu kattokuorma ajon aikana on maksimissaan 80 kg.

Dacia Jogger, jonka tavaratilassa Pack Sleep retkeilysänky kokoontaitettuna sekä Pack Sleep autoteltta pussissaan.

Sängyn ja teltan ottaminen käyttökuntoon

Sopivan yöpymispaikan löytyessä käy Pack Sleep -retkisängyn levittäminen nopeasti ja näppärästi. Etuistuimia pitää vain siirtää ja kallistaa eteenpäin ja keskirivin istuinten selkänojat kaataa alas. Rungon poikkipuut tulee muistaa ottaa pois säilytyspaikastaan ennen kuin rungon levittää sängyksi. Sitten vain poikkipuut paikoilleen hahloihinsa, levikkeet ulos sängyn sivuille ja taittopatja tarrakiinnitteisine levikepaloineen koko komeuden päälle.

Myös Pack Sleep -retkiteltta on helppo pystyttää. Se ”kytketään” Joggeriin remmeillä, jotka saa kiinnitettyä esimerkiksi auton kattokaiteisiin ja vanteisiin pikalukoilla. Kokemus osoitti, että remmit kannattaa solmia niin, ettei niihin jää pitkiä irrallisia päitä – tuulisena yönä remmi nimittäin pitää meteliä, jos se pääsee heilumaan autoa tai kattokaiteita vasten. Pikalukkojen avulla teltta on myös näppärä ottaa irti autosta, jolloin teltan voi jättää pystyyn seuraavaa yötä varten ja tehdä päivällä erillisiä retkiä auton kanssa.

Kun teltta on kiinni autossa, se mahdollistaa nukkumisen katseilta suojassa myös auton takaluukun ollessa auki. Yhtenä yönä päätimmekin testata takaluukku avoinna nukkumista, kun heti aamuyöstä oli luvassa auringon paahdetta, eikä autolle löytynyt varjoisaa paikkaa. Tätä ennakoiden oli matkaan hankittu mukaan vakiokokoinen ikkunaan mitoitettu hyönteisverho, joka oli juuri Joggerin takaluukun kokoinen ja helppo kiinnittää aukon reunoihin teipin avulla.
Dacia Joggerin tavaratilassa Dacian Pack Sleep retkisänky avattuna. Vasemmalla olevassa kuvassa sängyn säilytyslaatikko avattuna. Tavaralaatikossa oleviin matkatavaroihin pääsee kätevästi käsiksi edelleen, kun sänky on levitettynä nukkumisasentoon.

Nukkuminen

Pack Sleep -sänkyyn on helppo kavuta, joko Joggerin jommastakummasta takaovesta (jolloin kengät voi pudottaa jaloistaan vaikka etuistuimen taakse jalkatilaan) tai takaluukun kautta. Jos takaluukun haluaa sulkea yön ajaksi, se on toki helpompaa tehdä auton ulkopuolelta käsin ja sen jälkeen kiivetä sänkyyn auton sivuoven kautta.

Joggerissa oli oikein hyvä nukkua, patja on mukava ja tilaa on kahdelle aikuiselle mainiosti. Sängyn kantavuus on 180 kg ja patjan koko 190 x 130 cm. Rungon levikkeiden ja patjan levikepalojen ansiosta peti ulottuu ihan Joggerin sivuoviin asti eikä reunoille jää koloja mihin voisi upota. Patjan alla oleva vankkarakenteinen runko tekee sängystä tasaisen, mutta autoa parkkeerattaessa kannattaa toki muistaa, että autolle on hyvä etsiä mahdollisimman tasainen paikka. Jos auto on vinossa joko pitkittäis- tai poikittaissuunnassa, on tietenkin myös sen sisällä oleva sänky samalla tavoin kalteva.

Joggeriin räätälöidyt pimennysverhot pitivät ulkona niin kesäöiden valoa kuin kuumuuttakin – niiden hankkimista suosittelisin ihan ehdottomasti sänkypaketin kaveriksi. 7-paikkaisessa Extremessä ilma vaihtui yön aikana hyvin, kun 3. rivin raotettavat ikkunat jätettiin hitusen raolleen – tällöin itikat eivät mahtuneet ikkunoista sisään eikä sadevesikään päässyt yllättämään. Halutessaan myös muita ikkunoita voi jättää hieman raolleen – Joggerin pimennysverhot on tehty niin, että ne pysyvät paikoillaan, vaikka ikkuna olisi hiukan auki.

Oma retkivalomme oli helppo ripustaa niin sanottuun kauhukahvaan tuomaa valoa pimennettyyn autoon ja hyvä vinkki oli myös paristokäyttöisellä ”hyttysmailalla” varustautuminen autoon pujahtavien itikoiden varalta. Lisäksi, jotta autossa ja sen ympärillä saa yörauhan, Jogger kannattaa reissun ajaksi laittaa ns. hiljaiseen tilaan. Tämä on helppo tehdä kosketusnäytön valikon kautta, ja tällöin auto ei esimerkiksi piippaa sen merkiksi, että ovet on lukittu.

Dacia Joggerin perässä Dacian Pack Sleep autoteltta ja tavaratilassa retkisänky, jonka perälauta on avattuna pöytätasoksi.

Oleilu

Joggerin avoin takaluukku antaa jo itsessään suojaa sateelta, mutta Pack Sleep -retkiteltan avulla auton perään saa tehtyä kokonaisen oleskelutilan, joka tarjoaa niin sade- kuin näkösuojaakin. Nukkumateltan ja auton väliin jää hyvin tilaa, missä mahtuu esimerkiksi vaihtamaan vaatteita seisten. Tavaroita on teltan sisällä helppo nostella tavaratilasta ja sinne takaisin, eivätkä varusteet pääse kastumaan sateella. Teltan ”välihuoneessa” on vetoketjut molemmin puolin, joten teltasta pääsee kulkemaan kummalle puolelle autoa tahansa. Itse telttaan mahtuu nukkumaan kolme henkilöä, eli kaikkinensa Jogger telttoineen tarjoaa retkimajoituksen jopa viidelle.

Aamiaiset katettiin matkatavaralaatikon etureunasta kätevästi esiin taittuvalle pöydälle – autojääkaappi, retkituolit ja trangia meillä oli tosiaan mukana omasta takaa. Teltta tarjosi ruokailuhetkien ajaksi suojaa niin sateelta kuin auringon paahteeltakin.

Kaikkinensa majoittuminen Joggerissa Pack Sleepin kera oli erittäin positiivinen kokemus. Yhden retkellä mukana olleen sanoin: kyllähän tämä pesee tavallisen telttamajoituksen ihan 100–0!

Ja mikä parasta: kotiin palattuamme nostimme retkisängyn ja muut varusteet pois Joggerin kyydistä ja palautimme auton jälleen 7-paikkaiseksi, harrastavan perheen arkeen sopivaksi tila-autoksi. Pack Sleepin myötä ei siis tarvita kahta erillistä autoa eri tarkoituksiin, vaan sama auto taipuu niin arjen menoihin kuin retkillekin.

Testaajana toimi retkeilystä innostunut Dacia-maahantuonnin työntekijä perheineen.

TUTUSTU JOGGERIIN
JOGGERIN PACK SLEEP -LISÄVARUSTEET