Lehdistön kommentteja Dacian malleista
Katso alta, mitä lehdistö on kirjoittanut autoistamme koeajojen yhteydessä.
Huom! Osa artikkeleista vaatii kirjautumisen ko. median sivuille.
TÄYSIN UUSI DUSTERJOGGER / JOGGER HYBRID 140AIEMPI DUSTERSANDERO / SANDERO STEPWAY
Täysin uusi Dacia Duster
22.10.2024
Metsästys ja Kalastus – Marko Lysmä
Edullinen ja himottu – Dacia Dusterin maastokykyisyys vahvistuu entisestään
”Duster on alusta alkaen ollut katumaasturiksi hyvin maastokelpoinen. Valmistaja panostaa maastossa ajamiseen jatkossa. Auton korin alaosa on suojattu uudella ratkaisulla. Etu- ja takapuskurien alla ajosuojat ovat läpivärjättyä materiaalia, joissa naarmut ja kolhut eivät näy. Paljon muutakin on tehty. Muotoilua on hiottu pyöreästä kulmikkaammaksi, ilmanvastusta on saatu pienemmäksi ja takaluukkua suuremmaksi. Takamatkustajilla on 30 millimetriä enemmän jalkatilaa kuin edellisessä Dusterissa.”
Lue koko juttu
21.9.2024
Iltalehti – Jaakko Isoniemi
Uusi Dacia Duster 4×4 vietiin järkyttävään maastoon – Näin kävi
”Tämän kaiken todettuaan voi yhä todeta, että Duster on halpa auto. Nykyään siinä on esimerkiksi kaikki moderin auton turvallisuusominaisuudet, uusia varusteita, oikeasti aika mukava ulkonäkö ja myös sisältä auto näyttää ihan kivalta.”
Lue koko juttu
14.9.2024
Moottori – Benjamin Helander
Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon
”Kokonaisuudessaan kolmannen polven nelivetoinen Dacia Duster jaksaa yllättää hienoilla maasto-ominaisuuksillaan, käytännöllisyydellään, varustelullaan sekä jopa säväyttävällä ulko- ja sisäilmeellään. Uskaltaa todeta, että varsinkaan 30 000 euron hintaluokassa Suomen markkinoilla ei ole tällä hetkellä saatavilla yhtäkään toista autoa, joka yhdistäisi Dusterin tavoin maasto-ominaisuudet kuitenkin ihan salonkikelpoiseen perheautoon.”
10.5.2024
Maaseudun Tulevaisuus – Jarmo Palokallio
Euroopan myydyin katumaasturi uudistui − tuloksena vaikeasti ohitettava neliveto hintaluokassaan
”Yhtä pätevää nelivetoista katumaasturia on vaikea löytää Dusterin hinnalla. Samalla auton ajettavuus on parantunut ja tekniikka päivittynyt.”
12.5.2024
Moottori – Aake Kinnunen
Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät?
”Autossa on kaikki tarpeellinen, muttei juurikaan mitään turhaa. YouClip on raikas uutuus ja antaa mahdollisuuksia auton muovaamiseen omia käyttötarkoituksia varten. Dacia on myös löytänyt oman lokeronsa markkinoilta edullisten ja harrastushenkisten autojen parista.”.”
25.4.2024
Tekniikan Maailma – Velimatti Honkanen
Alle 30 000 eurolla on hankala löytää montaa pätevämpää uutta autoa
”Nelivedolla pääsimme ajamaan pienimuotoisella maastoradalla, joka kyllä riitti osoittamaan auton kyvykkyyden. Lähtökohtana hyvälle etenemiselle on lähes 22 sentin maavara, eikä se etuvetoisessakaan ole kuin vajaan sentin pienempi.”
25.4.2024
Iltalehti – Henri Posa
Tässä on mökkiteiden uusi komea sankari – Sisältää nerokkaan ratkaisun
”Dacian ja Renaultin My Safety Perso on ihana asia. Se sallii kuljettajan talleentaa itselleen haluamansa asetukset kuljettajaa avustaviin järjestelmiin, kuten EU:n pakottamaan “älykkääseen” nopeusavustimeen (ISA), ja ne saa haettua käynnistyksen jälkeen yhtä perinteistä painiketta tuplanäpäyttämällä.”.”
Kuuntele myös Henri Posan ja Arttu Toivosen kommentit täysin uudesta Dusterista Iltalehden Autoradio-podcastissa.
TUTUSTU TÄYSIN UUTEEN DUSTERIINLÖYDÄ LÄHIN JÄLLEENMYYJÄ
Dacia Jogger
22.8.2023
Auto, tekniikka ja kuljetus – Miika Tokee
Mukavan simppeli
”Autoa voi käyttää joko seitsenpaikkaisena, tai 600 litraisella tavaratilalla varustettuna napsauttamalla kolmannen rivin istuimet irti. Takimmaiset paikat ovat yllättävän tilavia ja pidempikin mies mahtuu mukavasti.”
[Hybridillä] ”Liikkeelle lähdetään sähkömoottorin avulla, joten se tapahtuu miellyttävän ripeästi ja hiljaisesti.”
12.5.2023
Iltalehti – Jaakko Isoniemi
Törkeän halpa tila-auto mykisti toimittajan: ”Käsittämätöntä, että tällaisen voi saada alle 30 000 eurolla”
”On aivan käsittämätöntä, että Suomesta voi ostaa 7-paikkaisen alle viisi litraa satasella kuluttavan, akseliväliltään 2,9-metrisen tila-auton alle 30 000 eurolla.” ”Mutta autoa, sitä Daciassa saa tähän hintaan todella, todella paljon. Härpäkkeiden sijaan Jogger Hybridissä on pääosassa hyvin toimiva auto.”
24.2.2023
Kauppalehti – Jussi Pennanen
Perhemallin hybridi-Dacia on todellinen yllättäjä – Kokonaisuutta ei odottaisi 30 000 euron autolta
”Hybridivoimalinja yhdistettynä automaattivaihteistoon tekee etenemisestä bensaversiota miellyttävämpää. Kepittää ei tarvitse, ja ohitukset sekä ramppiliittymät taittuvat miellyttävästi. Mäkinenkään maasto ei aiheuta nykimistä, vaikka voimansiirto pallottelee jatkuvasti moottoreiden ja vaihdevälitysten välillä.”
24.2.2023
Ilta-Sanomat – Harry Kuurio
Suomen edullisimman seitsemänpaikkaisen pihistelijähybridin voimalinja saattaa hämmentää
”Suurin yllätys lienee kuitenkin auton kulutus, sillä testilenkin aikana kulutus jäi vain 4,6 litraan sadalla sekalaisessa, moottoritiepätkiäkin sisältäneessä noin 100 kilometrin ensitestissä. Se on suorastaan erinomainen tulos tämän kokoluokan autolle, vaikka lenkin keskinopeus jäikin suhteellisen alhaiseksi.”
19.2.2023
Moottori – Tuomas Rajala
Maistiainen: Dacia Jogger Hybrid – Historian kallein Dacia on silti sikahalpa
”On aivan käsittämätöntä, että Suomesta voi ostaa 7-paikkaisen alle viisi litraa satasella kuluttavan, akseliväliltään 2,9-metrisen tila-auton alle 30 000 eurolla.” ”Mutta autoa, sitä Daciassa saa tähän hintaan todella, todella paljon. Härpäkkeiden sijaan Jogger Hybridissä on pääosassa hyvin toimiva auto.”
16.2.2023
Ilta-Sanomat – Kari Ylänne
Koeajossa seitsemän hengen säästöpakkaus – asialliset hommat hoitavaa Dacia Joggeria ei hinta rasita
”Dacian hankkineita voi ymmärtää, kun ottaa Jogger-mallin koeajoon. Pikaisessa kasvojenkohotuksessa piipahtanut Jogger saattaa edustaa juuri nyt merkin parasta osaamista.”
31.1.2023
Iltalehti – Arttu Toivonen
Edullinen Dacia hämmentää koeajossa – ”Oikeasti todella hyvä auto”
”Parista pienestä puutteestaan huolimatta Dacia Jogger Extreme oli todella positiivinen kokemus. Se on hyvä, konstailematon ja rehellinen perusauto joka toteuttaa sille asetetut tehtävät mainiosti.”
TUTUSTU JOGGERIIN TARKEMMIN LÖYDÄ LÄHIN JÄLLEENMYYJÄ KATSO NOPEAN TOIMITUKSEN AUTOT
Dacia Duster
14.2.2023
Iltalehti – Arttu Toivonen
Koeajossa uudistunut Dacia Duster – Edullinen maasturi on entistä parempi
”Huonopintaisilla väylillä, lumipolanteissa ja hiekkatiellä Duster kulkee miellyttävästi. Se ei ole mikään taikamatto, vaan ihan rehellinen perusmaastoauto.”
23.1.2023
Moottori – Petri Munukka
Koeajo: Dacia Duster TCe 150 4×4 Journey – Rahalle vastinetta
”Duster on oiva perheauto tiloiltaan. Takaistuimelle mahtuu aikuinen niin polvi- kuin pääntilankin puolesta.”
[Dusterin alusta on] ”…hämmästyttävän pystyvä ja mukava tien huonontuessa tasoittamaan röykkyjä ja lumipolanteita.”
7.1.2023
Ilta-Sanomat – Kari Ylänne
Koeajo: Dacia Duster TCe 150 4×4 Journey
”Etelä-Suomen mahdollisesti lumisimpaan viikkoon ajoittunut koeajo todisti, ettei Dusterin neliveto ole mikään päälle liimattu ominaisuus. Dusteriin liitetyn katumaasturi-sanan etuosan pystyi pyyhkimään mielestään syvässä hankiajossa. DUSTER tuntuu paranevan jokaisen mallipäivityksen jälkeen.”
Sandero Stepway
19.3.2023
Ilta-Sanomat – Tommi Lempinen
Voiko halpa tuntua hyvältä? Koeajossa uudistettu Dacia Sandero Stepway 110
”Modernin koneen kolmisenkymmentä lisäheppaa tuovat joka tapauksessa menoon käyttökelpoista lisäpuhtia ilman kulutuksen kasvamista. Koeajossa autolla pääsi sekalaisessa ajossa reiluun kuuteen litraan sadalla. Kone vääntää mukavasti ja Dacia Sandero Stepway on suorastaan erinomainen paketti varsinkin taajama-ajoon ja lyhyemmille matkoille. Auto ei silti tunnu mitenkään tukkoiselta pidemmänkään matkan taitossa.”
15.2.2023
Moottori – Manu Tuppurainen
Koeajo: Dacia Sandero Stepway – puhdikkaammin tehokkaammalla moottorilla
”Auto on muutenkin mukava ja ketterä pyöritellä kaikenlaisissa liikennetilanteissa. Pienuutensa vuoksi se on myös parhaimmillaan kaupungissa, mutta moottoritieajokin sujuu, auto menee suoraan koko ajan, ja välityssuhteet toimivat hyvin moottoritielläkin. Alustatuntuma Sandero Stepwayssa on miellyttävä kaikissa olosuhteissa, auton alusta suodattaa hyvin alustan epätasaisuudet.”
TUTUSTU SANDERO-MALLIINTUTUSTU SANDERO STEPWAY -MALLIIN
LÖYDÄ LÄHIN JÄLLEENMYYJÄ KATSO NOPEAN TOIMITUKSEN AUTOT
Sandero Stepway otti toisen sijan Tekniikan Maailman suuressa talviautovertailussa talvella 2022 (Tekniikan Maailma 4/2022) ja osoitti olevansa kerrassaan mainio auto myös Suomen talveen. Samalla Sandero Stepwayn vertailumenestys kertoo, ettei hyvän talviauton tarvitse olla kallis, ja että Dacian yksinkertaisemmat ratkaisut ovat erinomaisen päteviä meidän talviolosuhteissamme. Testattu malli oli Sandero Stepway TCe 90 aut Comfort, joka on vastaava kuin nykyään mallistosta löytyvä Sandero Stepway TCe 90 aut Expression.
Lue yhteenvetomme Sandero Stepwayn tuloksista täältä.
Koko vertailun löydät täältä (vaatii kirjautumisen).