Dacia-malliston ilmeuudistuksen lyhyt oppimäärä

22.8.2023

24 tuntia – siinä aika, joka kului siihen, että koko Dacia-malliston ilmeuudistus viime vuoden lopulla vietiin läpi tehtailla. Muutos tehtiin samanaikaisesti kaikilla Dacian kolmella tehtaalla Pitestissä, Tangerissa ja Casablancassa, mikä tarkoitti 3 100 auton muuttamista heti ensimmäisestä päivästä lähtien. Muilla valmistajilla vastaavanlaiset ilmeen muutokset on yleensä toteutettu automalli kerrallaan, kun taas Dacia joustavan organisaationsa ansiosta onnistui tekemään muutoksen koko mallistoon yhtä aikaa, varmistaen samalla autojen laadun pysyvän yhtä erinomaisella tasolla kuin aina muulloinkin. Muutos vaati kuitenkin paljon työtä ja huolellista suunnittelua – projekti aloitettiin jo vuotta aikaisemmin. Christophe Dridi, Dacian tuotannollinen johtaja kertoo lisää (video ranskaksi, tekstitettynä englanniksi):

Auton valmistaminen on mittava ja monimutkainen prosessi, mutta siitä huolimatta Dacialla onnistuttiin muuttamaan kaikkien autojen ilme samasta hetkestä alkaen. Muutos vietiin läpi niin Romanian Pitestissä kuin Marokon kahdella tehtaalla Tangerissa ja Casablancassa täsmälleen samaan aikaan. Muutoksessa oli huomioitava monta eri näkökulmaa ja vaihetta: osien logistiikasta työntekijöiden kouluttamiseen aina jälleenmyyjillä asti.

 

Eräänä lokakuisena maanantaiaamuna viime vuonna Dacian tehtailta alkoi valmistua autoja, joissa oli täysin uusi ilme: edessä uusi DC-embleemi ja etusäleikkö, takana ja ohjauspyörässä uusi Dacia-logo. Vielä edellispäivänä jokaisessa Dacian tehtailta valmistuneessa autossa oli aiemmat logot. Kurkataanpa kulissien taakse ja selvitetään miten tämä kaikki oikein toteutettiin!

 

”Meidän tietääksemme tämä oli ensimmäinen kerta, kun autovalmistaja on muuttanut koko mallistonsa ilmeen yhdellä kertaa, samanaikaisesti kolmella tehtaalla. Tästä huomaa miten joustava ja ketterä Dacia valmistajana on.”

CHRISTOPHE DRIDI
Tuotannollinen johtaja, Dacia

Osa 1: tehtaat ja tuotanto

Dacian tehtailla Pitestissä, Tangerissa ja Casablancassa tuotantolinjalta valmistuu uusi auto joka 50. sekunti. Siten uusi ilme vietiin yhteensä 3 100 autoon jo heti ensimmäisenä päivänä. Muutos aloitettiin 24. päivä lokakuuta yhdeksältä aamulla, jolloin ensimmäiset uuden ilmeen autot tulivat työn alle. Ennen kuin uudet osat voitiin asentaa näihin autoihin, uudet osat ja niiden osanumerot ja muut tiedot oli rekisteröitävä IT-järjestelmiin. Kyseisenä maanantaiaamuna järjestelmiin ajettiin erityinen päivitys, jotta virheiden riski saatiin poistettua kokonaan ja jotta tuotannon laatu saatiin taattua ylimenovaiheessa. Myös osalogistiikassa oli huomioitava, etteivät aiemmat ja uudet osat tai osanumerot missään vaiheessa saaneet päästä sekoittumaan keskenään.

Osa 2: logistiikka

Logistiikan puolella saatiin tehdä paljon töitä, jotta niin Duster, Sandero, Sandero Stepway kuin Joggerkin saatiin muutettua uudelle ilmeelle yhtä aikaa. Tehtaita oli tosiaan kolme, ja niiden kaikkien tuli pysyä samassa aikataulussa niin suunnittelun kuin tuotannon aloituksenkin suhteen. Muutosprosessin aikana logistiikkatiimi hallinnoi yhteensä 190 uutta osaa, jotka tulivat 57 eri tavarantoimittajalta. Näihin lukeutuivat muun muassa logo-osat, DC-embleemit sekä uudet värit. Uudistuksen yhteydessä mallistoon tuotiin nimittäin logojen ohella myös useita uusia korivärejä, kuten sittemmin hyvin suosituiksi nousseet erikoisvärit Lichen khaki ja Urban harmaa.

 

”Onnistuimme tässä, sillä tiimimme toimivat järjestelmällisesti ja omistautuneesti ja työntekijät todella sitoutuivat tähän projektiin esimerkillisen hyvin. Kaikki esittelyautot heti ensimmäisestä alkaen saatiin valmistettua ja toimitettua sovitun aikataulun mukaisesti. Joka kerta, kun näemme liikenteessä uuden ilmeen Dacian, olemme ylpeitä siitä, että teimme osamme tämän muutoksen onnistumisessa.”

ILEANA-FLORENTINA BOTEA
Logistiikan projektipäällikkö

 

Osa 3: koulutus

Muutoksen onnistunut läpivienti vaati myös yhteistyötä Dacian kolmella tehtaalla työskentelevien 20 000 työntekijän välillä. Nämä sitoutuneet naiset ja miehet ottivat haasteen vastaan ja pysyivät aikataulussa, noudattaen samalla kehitystyön ja tehdastuotannon tiukkoja toimintamalleja.

Työntekijöitä koulutettiin samalla, kun tuotanto oli käynnissä, jolloin tuotantoon ei tullut minkäänlaisia katkoja tai viiveitä ja laatustandardit pysyivät samoina kuin kaikkina muinakin tuotantopäivinä.

 

”Tätä vaihdosta valmisteltiin vuoden ajan: ennakoimme kaikki mahdolliset asiat, jotka voisivat tulla vastaan niin toimitusketjun, koulutuksen kuin tuotannon laadunkin osalta. Toiminta koordinoitiin osastojen välillä niin, että lopulta sinä maanantaiaamuna tuotantoa pystyttiin jatkamaan keskeytyksettä siitä huolimatta, että iso osa autojen osista vaihtui. Se on merkittävä onnistuminen!”

STEFAN STANCA
Tekniikan projektipäällikkö

Osa 4: myynti ja markkinointi

Myös myynnin ja markkinoinnin osalta kaikki pyrittiin tietysti tekemään mahdollisimman sujuvasti ja tehokkaasti. Jotta autojen toimitusaikaa saatiin optimoitua eikä aiemman ja uuden malliston välille syntynyt toimituskatkosta, uudella ilmeellä varustettujen autojen tilauksia piti voida tehdä jo ennen kuin uudet logo-osat olivat edes saapuneet tehtaille. Siten myös kaikki autojen tilaamiseen liittyvät järjestelmät oli päivitettävä hyvissä ajoin ennen tuotannon alkamista.

Kokonaisuudessaan projekti onnistui paremmin kuin hyvin ja nyt Dacian mallisto on entistäkin näyttävämpi. Uusi ilme on otettu vastaan innostuneesti ja sitä on kehuttu kovasti.

 

”Odotimme innolla, että pääsemme aloittamaan näiden uuden, entistä upeamman näköisten autojen tuotannon. Onnistuimme synkronoimaan kaikkien kolmen tehtaan toiminnan ja aloittamaan tuotannon suunnitellun aikataulun mukaisesti. Siitä on meidän jokainen työntekijämme ylpeä!”

MOHAMMED DAHOU-FRAJ
Projektiosaston vetäjä, Marokko

Suomeen Daciat saapuvat Romaniasta Pitestin tehtaalta sekä Marokosta Tangerin tehtaalta.

Tutustu mallistoomme:

SANDEROSANDERO STEPWAYDUSTERJOGGER

 

Palaa uutisiin